Bibliography

Here is the bibliography of articles I published in different scientific journals and proceedings.

Proceedings, Books

  • 2022 Transmusicality, Mastering a Music from Another Culture, Zagreb, Croatian Musicological Society, 2022.
  • 2021 L'écoute de la musique à l'esprit, Conformité, socialité et historicité, Paris, Éditions L'Harmattan, 2021.
  • 2020 Les modalités de la conscience, Paris, Éditions L'Harmattan, 2020.
  • 2018 Une philosophie de l'écoute musicale (A Philosophy of Musical Listening), Paris, Éditions L'Harmattan, 2018.
  • 2017 Le shakuhachi japonais, Une tradition réinventée (The Japanese Shakuhachi, A Reinvented Tradition), Paris, Éditions L'Harmattan, 2017. First book ever published in French decidated to the shakuhachi.
  • 2012 « La Métaphore dans l'esthétique traditionnelle japonaise », in Métaphores et cultures, En mots en en images, sous la direction de Véronique Alexandre Journeau, Violaine Anger, Florence Lautel-Ribstein et Laurent Mattiussi, L'Harmattan, Paris 2012, p. 229-244.
  • 2011 « Le musicien transmusical », in
  • Territoires musicaux mis en scène, edited by Monique Desroches, Marie-Hélène Pichette, Claude Dauphin et Gordon E. Smith, Montréal, Presses de l'Université de Montréal, 2011, pp. 385-398.
  • 1994 « Music and Images », Musica Movet, Daniela Laufer and Walter Piel. Köln-Rheinkassel, Allemagne: Verlag Christoph Dohr
  • 1992 « The Dynamogenic Impact of Music », MusicMedicine, Ralph Spintge and Roland Droh, Editors. Saint Louis: MMB Music Inc., 1992.
  • 1990 « Healing Beyond Music: The Application », actes du 6e colloque « Study of Shamanism and Alternate Modes of Healing », San Rafael, California.
  • 1989 « Healing Beyond Music », actes du 2e colloque « Music & Health », Eastern Kentucky University, Richmond, Kentucky.
  • 1989 « Healing Beyond Music », actes du 5e colloque « Study of Shamanism and Alternate Modes of Healing », San Rafael, California.
  • 1985 « La perception de la couleur avec la musique », actes du congrès Mondial-Couleur 85, Association internationale de la couleur, Monte-Carlo, Monaco.
 

Articles

  • 2021 « World Music: Appropriation or Transpropriation », IRASM International Review of the Aestheetics and Sociology of Music, vol. 52, n°  1.
  • 2018 « Bi-Musicality or Transmusicalilty: The Viewpoint of a Non-Japanese Shakuhachi Player », IRASM International Review of the Aestheetics and Sociology of Music, vol. 49, n°  2.
  • 2018 « Embodied Orality: Transmission in Traditional Japanese Music » Asian music Journal, vol. 53, n°  1.
  • 2017 « A Spiritual Journay in Music in Japan », Canadian Music Folk / Musique folklorique canadienne, Vol. 50, n°  1, 2016. http://www.canfolkmusic.ca/index.php/cfmb/article/view/750/734
  • 2017 « A preliminary approach to the analysis of honkyoku, the solo repertoire of the Japanese shakuhachi ». NEMO-Online 4-6:123-143. http://nemo-online.org/archives/1674.
  • 2015 « L'apprentissage du shakuhachi japonais et le shugyô, la discipline du soi», Musicultures, Canadian Society for Musical Traditions, vol. 42, n° 1.
  • 2013 « L'apprentissage du shakuhachi japonais », electronic review, Canadian Folk Music, vol. 46, no. 4: www.canfolkmusic.ca.
  • 2012 « Sabine Trebinjac, Le pouvait en chant, tome II: une musique d'état impériale », recension de livre, Asian Music, vol. 43, n° 2, Summer/Fall 2012, pp. 159-162.
  • 2011 « L'embrouillamini des musiques du monde », Musique et pédagogie, Fédération des associations de musiciens éducateurs du Québec, vol. 25, n° 2, Winter/Spring 2011, pp. 32-35.
  • 2010 « The Interest of Westerners in Non-Western Music », The World of Music, vol. 52, n° 1-3, 2010, pp. 69-79.
  • 2007/2008 « La Transmusicalité : ces musiciens occidentaux qui opten pour la musique de l'"autre" », Musicultures, Journal of the Canadian Society for Traditional Music, Volumes 34/35, pp. 47-70.
  • 2006 « Rupa Huq, Beyond Subculture », Book Review, Intersections, Canadian Journal of Music, No. 27/1, pp. 125-128.
  • 2006 « The Interest of Westerners in non-Western Music », The World of Music, vol. 47, n° 3, 2005. Pp. 5-16.
  • 2005 "Le shakuhachi japonais, ou l'Occident qui s'orientalise?", Horizons philosophiques, Automne 2005, vol. 16, numéro 1. Pp. 136-152.
  • 2004 Patrik N. Juslin & John A., Sloboda (ed.) « Music and Emition : Theory and Research ». Oxford : Oxford University Press, 2001. Pp. 487. Book review in Journal of Consciousness Studies.
  • 2004 Anna Bonshek « Mirror or Consciousness : Art, Creativity & Veda ». Delhi : Motilal Banarsidass Publishers, 2001, Pp. 494. Book review in Journal of Consciousness Studies.
  • 2004 « La musique chinoise du XXe siècle », La Scena Musicale, February 2004. Vol. 9.5.
  • 2004 « L'écriture du compositeur chinois Tan Dun », La Scena Musicale, February 2004. Vol. 9.5.
  • 2003 « Le logiciel de notation Sibelius », La Scena Musicale, December 2003-January 2004. Vol. 9.4.
  • 2003 Robert J. Zatorre & Isabelle Peretz. The Biological Foundations of Music.” New York: The New York Academy of Sciences. Annals of the New York Academy of Sciences, Volume 930, 2001. Pp. 91-94. Review in Journal of Consciousness Studies.
  • 2002 Sabine Trébinjac. “Le pouvoir en chantant, Tome I: L'art de fabriquer une musique chinoise.” Review in Asian Music, Vol. XXXIII-2, Summer 2002. pp 224-226.
  • 2002 “Musical Imagery” by Rold Inge Godøy & Harald Jørgensen (ed.). Lisse: Swets & Zeitlinger Publishers, 2001, 332 pp. Review in Journal of Consciousness Studies.
  • 2001 “The Cultural Psychology of Self, Place, Morality and Art in Human Worlds” by Ciarán Benson. Review in Journal of Consciousness Studies, Vol. 8, No. 8, 2001.
  • 2001 “Partial View and Universals, Comments of a Musician on ‘Art and the Brain’”, London, Journal of Consciousness Studies, January 2001, Vol. 8, No. 1.
  • 2000 “Sensory Exotica” by Howard C. Hughes. Review in Journal of Consciousness Studies, Vol. 7, No. 10, October 2000.
  • 2000 “Social Cognition” by Ziva Kunda. Review in Journal of Consciousness Studies, Vol. 7, No. 7, May 2000.
  • 1999 “Tribal Epistemologies: Essays in the Philosophy of Anthropology” by Helmut Wautischer (ed.). Review in Journal of Consciousness Studies, Vol. 6, No. 4, April 1999.
  • 1999 “Sufi Music of India and Pakistan: Sound, Context, and Meaning in Qawwali” by Regula Burckhardt Qureshi. Review in Anthropology of Consciousness, Vol. 10. No. 1, Mars 1999.
  • 1998 “Toward an Anthropology of Music Listening,” International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Zagreb. December 1999, Volume 29, no. 2, pp. 135-153.
  • 1997 “Apprécier la musique ajourd’hui”, International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Zagreb, December 1996, Volume 27, no 2. P. 139-154.
  • 1997 Essay on Anthropology of Consciousness, Anthropology Newsletter, Section: Society for the Anthropology of Consciousness, American Anthropological Association, April 1997, Vol. 38, No. 4, P. 33.
  • 1995 “On Listening and Performance”, International Journal of Arts Medicine, 1995, Vol. 3, No. 2.
  • 1995 “Music and Symbols”, Music Therapy Perspectives, National Association for Music Therapy, inc., 1995, Volume 13, Issue 1
  • 1992 “Zur Frage der Anleitung in Musiktherapeutischen Übungen”, Musik-, Tanz- und Kunsttherapie, Stuttgart, May 1992, Volume 2, No 3.
  • 1991 “Music and the New Scientific Theories”, International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Zagreb, December 1991, Volume 22, no 2.
  • 1990 “Un processus d'identification”, International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Zagreb, December 1990, Volume 21, no 2.
  • 1990 “Le feed-back dans notre métier d'artiste”, Le Musicien Québécois, March 1990.
  • 1990 “Y a-t-il de la vie après la technique ?”, Le Musicien Québécois, September 1990.
  • 1990 « Music Therapy and the Composer », Music Therapy Perspective, Volume Eight, 1990, National Association for Music Therapy.
  • 1989 « Creativity and Values in Music », The Creativity Research Journal, California, Fall 1989
  • 1989 « A Holistic Approach to Teaching », Holistic Education Review, U.S.A., Fall 1989
  • 1989 « Music, Consciousness and Health », International Journal of MUSIC-, DANCE- AND ARTTHERAPY, Allemagne de l'ouest, Août 1989, Volume 2, Numéro 2/3.
  • 1988 « Le compositeur face au public », bulletin du Conseil électroacoustique canadien (CEC), printemps 1988, Montréal.
  • 1987 « Compte-rendu du IIIe symposium de la Société internationale de la musique en médecine », bulletin de la Société canadienne de la musicothérapie, automne 1987.
  • 1986 « Les perceptions dermo-optiques », Information couleur n° 7, Centre québécois de la couleur, Mars 1986, Montréal.
  • 1985 « Le congrès de l'Association internationale de la couleur », Information couleur n° 6, Centre québécois de la couleur, décembre 1985, Montréal.
  • 1985 « III) A quel niveau pouvons-nous parler d'une relation couleur et musique ? », Montréal, Information couleur n° 5, Centre québécois de la couleur, juin 1985.
  • 1985 « The Perception of Color Through Music », Toronto, Musicworks 26, Mai 1985.
  • 1985 « Les nouvelles théories scientifiques : un nouveau paradigme », Montréal, INTERFACE, revue de l'Association canadienne-française pour l'avancement des sciences, Volume 6, numéro 2, Mars-avril 1985.
  • 1985 « II) En quels termes pouvons-nous parler d'une rela-tion entre la couleur et la musique ? », Montréal, Information couleur n° 4, Centre québécois de la couleur, février 1985.
  • 1984 « I) Y a-t-il une relation entre la couleur et la musique ? », Montréal, Information couleur n° 3, Centre québécois de la couleur, décembre 1984.
  • 1984 « The 'Mastery' », Montréal, Quintescence, revue de la Corporation des palingénégistes du Québec, Janvier 1984. En collaboration avec Michel Basque.
  • 1983-03 @ 1984-02 « Une écoute au-delà de la musique », Montréal, Quintescence, revue de la Corporation des palingénésistes du Québec. 7 courts articles sur l'écoute de musique : Introduction; 1) Nos attitudes d'écoute; 2) Le rôle physiologique de l'oreille; 3) Ce que notre oreille perçoit à l'écoute d'une pièce musicale; 4) Ce que notre esprit perçoit avant même d'analyser la pièce entendue; 5) Qu'est-ce qu'écouter ?; 6) Laisser la musique être.
  • 1983 Bruno Deschênes : « L'expérience musicale envisagée sous l'aspect systémique du partage entre auteur et public ». Toronto, Le Compositeur Canadien, revue de la CAPAC, Décembre 1983. Propos recueillis par Michel Basque.

 


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